Verslag van de ledenvergadering 21 februari 2024

Voorzitter Fokko opende de vergadering onder het genot van een gratis kopje koffie/thee en er stonden heerlijke koekjes klaar.

Er waren 35 personen aanwezig. 7 hebben een afmelding gegeven.
Maria heeft zich ziek gemeld (beterschap…)

Allereerst de optredens van 2023:

13 mei, Santmark-Castricum
3 juni, Zuyder Waert-Heerhugowaard
12 november Ruïnekerk- Bergen
16 december Craenenbroeck-Heiloo
23 december Prins Hendrik-Egmond aan Zee

Dan het ledental:
Momenteel hebben we 49 leden en 50 is het streefgetal.
Op de wachtlijst staat een aantal dames en daarvan zal de eerste van die lijst benaderd worden om bij de alten te komen zingen.

Maria wil graag een stemtest bij nieuwe kandidaten in gaan voeren.
Heren en dan het liefst tenoren zijn welkom dus weet je iemand… even aan het bestuur melden….

Ook de commissies hebben weer goed werk verricht.

• Zo heeft de feestcommissie: dat zijn Maarten, Kees en Anja Kraaier, weer diverse feestjes georganiseerd zoals een bonte avond en een BBQ bij Steff’s.
  • Mocht je suggesties hebben voor een leuk uitje of feestje kun je dat bij hen aangeven.
  • De kledingcommissie bestaande uit Helen en Anja Kraaier hebben er weer voor gezorgd dat iedereen er met een optreden piekfijn uitzag.
  • Dan hebben we de lief-en leedcommissie.

Deze verantwoordelijkheid hebben Marian en Margriet op zich genomen en door hun betrokkenheid worden we perfect op de hoogte gehouden als dit nodig is en zorgen ze voor een attentie in de vorm van een mooi beschreven kaart, een bloemetje telefoontje of ze gaan zelfs op bezoek in sommige gevallen. Top hoor!

• De optredens worden door Anja Kraaier tot stand gebracht.
    Maar voor iedereen geldt; mocht je een idee hebben om ergens met het koor op te treden dan kun je dit aan Anja melden.
  • De repertoirecommissie, Els en Edith zorgen samen met Maria voor nieuwe liedjes en denken mee met de programma’s voor een optreden.
  • De kascommissie, Anita en Rob, hebben bij Ruud Mars de kascontrole gedaan en gaven aan dat het keurig in orde was!

Rob liet weten dat hij het niet erg vindt om vervangen te worden, maar de jaarrekening over 2024 zal nog door Rob en Anita gecontroleerd worden.

• Anita zorgt voor een lijst met personen die aan een optreden meedoen.
  • Bets, onze vertrouwenspersoon, heeft geen meldingen ontvangen.

Allemaal bedankt voor de inzet!

Onze penningmeester Ruud Mars heeft uitleg gegeven over de jaarrekening 2023 en de begroting over 2024.
Deze overzichten hebben jullie al eerder per mail ontvangen.Een duidelijk   overzicht en we kunnen wederom vaststellen dat we ‘een gezond bedrijfje’ zijn.
De contributie zal dit jaar niet verhoogd worden.
De penningmeester wordt decharge verleend voor 2023.

Ruud Mars heeft aangegeven dat hij zich in 2025 niet meer beschikbaar zal stellen als penningmeester dus deze post moet vervangen worden.

Dan de vragen/opmerkingenronde

Rob maakt zich wat zorgen over de tenoren. Wordt een kwetsbare groep.
Hoe vullen we dit aan? Misschien verandering van repertoire?
Antwoord van bestuur is dat er in de plaatselijke media een oproep geplaatst gaat worden om tenoren te werven.

Ellen vindt dat ons koor te herkennen is aan het genre dat we zingen.
Dit moet je niet veranderen.

Renate geeft aan dat ze blij is in zo’n warm koor te kunnen zingen.
Hartstikke fijn!!

Lenie: Ze kwam binnen wandelen en het voelde meteen als een warm bad.

Bedankt hiervoor!

Riekje vindt dat met inzingen bij een optreden de verrassing eraf is omdat er al zoveel publiek aanwezig is. Misschien een idee om eerst in te zingen en daarna verkleden? (de mannen)

Miranda is na 20 jaar nog steeds blij met het koor. Ze heeft ook nog een enveloppe met inhoud die ze aan de penningmeester overhandigt. Hierin de opbrengst die Ben heeft opgehaald toen we ‘De Orgelman’ zongen.

Ben gaf aan dat het leuk zou zijn om weer eens een korenfestival te organiseren of mee te doen aan een festival. Dit kunnen we in overweging nemen.

Carola merkte op dat Hans Haring ( voorheen marktmeester en raadslid in Bergen ) aan het onderzoeken is of er in juni 2024 op het Plein in Bergen een korenfestival van Bergense koren kan worden georganiseerd. Maarten en Anja nemen contact met hem op.

Bets bedankt het bestuur!

Coby wil graag een nieuwe ledenlijst. Dit wordt geregeld.
Siem bedankt voor de hulp die hij kreeg toen hij bij het optreden in Heerhugowaard  flauwviel. Gelukkig liep het allemaal goed af!

Ruud Blom vroeg of er nog wat gedaan wordt met de top-8-briefjes die iedereen ingevuld heeft. Na de pauze is er meteen gebruik van gemaakt en als de tijd het toelaat dus als er niet geoefend moet worden voor een optreden zal Maria hier af en toe gebruik van maken.

Phil gaf aan dat ze het leuk zou vinden om bij een zomeroptreden niet in het zwart te gaan maar in wat lichtere kleding. Deze vraag is bij Anja Kraaier en Helen neergelegd.

Gerard vindt het fijn om in zo’n warm nest te zijn en het koor bedankt hem meteen voor zijn pianospel voor en na afloop van de zangavond!

Maarten vindt ‘de Nieuwe Beuk’ nog steeds een verbetering ten opzichte van de kantine waar we eerst zongen.

Ruud Mars geeft aan dat de beheerder van ‘De Nieuwe Beuk graag de tafels na afloop in een bepaalde opstelling wil hebben. Een voorbeeld hangt bij de ingang.
Ook mag de kar voor de standaards niet meer staan waar hij stond.
Deze staat nu op de gang.

Jassen aantrekken na afloop niet precies voor de kar waar de standaards inmoeten.

Ineke Dekker wordt geprezen omdat ze door weer en wind op de fiets uit Koedijk naar het koor komt!!

Fokko sprak nog een dankwoord uit aan Ruud Blom.

Ruud zorgt ervoor dat Siem iedere week op het koor kan komen. Ophalen, thuisbrengen en in de vakanties gaat Ruud zelfs met hem zingen! Top hoor!!

Er kwam nog een opmerking over de website. Sommigen kunnen deze niet openen.

Vraag het even aan Ruud Mars.

Tot zover het verslag van de vergadering.

Met vriendelijke groet,